Toeslagellende: Is er al iets veranderd?

Al kort na de invoering van het toeslagensysteem ergens in 2005/2006 noemde ik het de toeslagellende. Iedereen kon zonder enige vorm van controle toeslagen aanvragen en geld ontvangen. Makkelijker nog dan BTW-fraude want daar moet je nog een vals factuurtje voor opmaken. Ik had al snel dit wordt niet mijn ding. Dit kon namelijk niet goed gaan aflopen en dat deed het ook niet. Via de Bulgaren fraude werd dit ook steeds meer zichtbaar.

Dat het op een andere ook helemaal uit de hand zou lopen, had ik niet kunnen bedenken. De afgelopen twee weken zijn belastingdienstmedewerkers en (oud) bewindspersonen door een parlementaire commissie gehoord over de toeslagenaffaire. Ik heb lang niet alles gezien maar duidelijk is me wel geworden dat signalen niet werden gezien en opgepakt door de verantwoordelijke personen. Ik ben benieuwd naar de bevindingen van de commissie.

Mijn ervaringen als fiscaal advocaat met de Belastingdienst zijn overwegend positief. Meestal is er sprake van goede en vlotte communicatie en enthousiaste en gedreven ambtenaren. Je hebt weleens een mindere ervaring maar waar heb je dat niet. Een procedure tegen de Belastingdienst Toeslagen is helaas van geheel andere orde.

In 2015 raak ik als advocaat betrokken bij de zaak die uiteindelijk zal leiden tot de uitspraak van de Raad van State van 23 oktober 2019. De zaak ligt in 2015 al 5 jaren stil. Mijn cliente, een moeder van 5 kinderen, wil duidelijkheid. Het duurde even maar het lukt mij uiteindelijk om iemand binnen de Belastingdienst Toeslagen te vinden die de zaak wel wil behandelen. Al snel wordt duidelijk dat van een betonnen muur meer reactie komt dan uit de Belastingdienst Toeslagen. Bij de rechtbank hetzelfde beeld. Je zag de rechter nog wel denken, dit zou toch niet moeten kunnen maar toen ik de rechtszaal uitliep, wist ik het al, die gaat me geen gelijk geven. Dan maar naar de Raad van State. De Belastingdienst Toeslagen zwaait met uitspraken die allemaal negatief zijn voor mijn cliënte. Ik heb niets te verliezen, dus “Who cares”. We moeten er een jaartje op wachten maar dan komt er een positieve uitspraak. De Belastingdienst Toeslagen mag niet zomaar alles terugvorderen. Cliënte blij en in tranen. Ik ontvang uit diverse hoeken felicitaties via telefoon en what’s app. Eind goed al goed? Kurk van de fles? blablabla Nee dus, de Raad van State wijst de zaak terug naar de Belastingdienst/Toeslagen en dan? Niets….

Waarom schrijf ik dit op? Omdat ik me afvraag of er al wezenlijk iets is veranderd bij de Belastingdienst Toeslagen. Ik hoor twee weken lang, buikpijn, het is zo erg en had nooit mogen gebeuren etc. Ik mag hopen dat ouders niet meer ten onrechte van fraude worden beschuldigd maar verder? Ik mis bij Belastingdienst Toeslagen nog steeds die leuke, enthousiaste en gedreven medewerkers waar ik wel bij de heffingskant van de Belastingdienst mee te maken heb. Je kan het gruwelijk met elkaar oneens zijn maar het is niet persoonlijk en dat hoeft een goed contact niet in de weg te staan. Hopelijk vindt er bij Belastingdienst Toeslagen snel een positieve verandering plaats.

Heb je vragen, ervaringen of opmerkingen? Laat het me weten hieronder of mail of bel me op jansen@taxstudio.nl / 06 414 76 999.