Hoe voorkom je frustraties bij informatieverzoeken Belastingdienst?
Hoe voorkom je frustraties bij informatieverzoeken Belastingdienst?
05 april 2022 

Hoe voorkom je frustraties bij informatieverzoeken Belastingdienst?

Niet, kwam als eerste in me op maar dat is niet helemaal waar. Er zijn wel wat mogelijkheden al zijn die beperkt.

Informatieverzoeken

Waarom stuurt de Belastingdienst informatieverzoeken? Om tot een juiste belastingheffing te komen heeft de Belastingdienst informatie nodig. De ondernemer is vaak de meest aangewezen persoon om die informatie te verschaffen.

Sancties

Meent de Belastingdienst dat de informatie niet of onvoldoende is verstrekt dan heeft dat nadelige gevolgen met name in de bewijssfeer. De ondernemer komt in een moeilijke bewijspositie.

Waarom frustraties?

Waarom raken veel ondernemers gefrustreerd van de inlichtingenfase. Deze onderzoeksfase duurt vaak lang, veel langer dan de ondernemer verwacht. Een onderzoeksduur van een of meerdere jaren is geen uitzondering.

Ook wekt de wijze waarop de onderzoeksfase wordt aangepakt frustratie op. Vaak is onduidelijk waarom bepaalde informatie wordt gevraagd. Meestal wordt alleen in zeer algemene termen uitleg gegeven. Voorts wekt het steeds opnieuw sturen van informatieverzoeken zonder dat duidelijk is waarom en waar het heen gaat, frustratie op.

Vragen van de ondernemer blijven daarentegen onbeantwoord, want ja, het onderzoek bevindt zich nog in de onderzoeksfase en bij de Belastingdienst aanwezige informatie wordt niet of nauwelijks gedeeld uit angst voor calculerend gedrag, waarmee de ondernemer op voorhand ook nog eens als onbetrouwbaar wordt bestempeld. Dat komt de verhoudingen over het algemeen niet ten goede en de ondernemer wil dat het stopt.

Hoe kun je frustraties voorkomen?

De mogelijkheden zijn zoals gezegd beperkt. De Belastingdienst heeft een ruime bevoegdheid om informatie te vragen en hoeft volgens de belastingrechter in de onderzoeksfase ook niet veel prijs te geven.

Dat neemt niet weg dat ook de Belastingdienst er belang bij heeft als de ondernemer snapt waarom de Belastingdienst bepaalde informatie vraagt. Wat dat betreft zou de communicatie in de inlichtingenfase veel beter kunnen.

Loopt de inlichtingenfase stroef dan zou de ondernemer zichzelf de vraag kunnen stellen ‘Waarom vraagt de Belastingdienst de informatie en wat heeft de Belastingdienst nodig om een goede beslissing te kunnen nemen?’. Op die manier zou je proces mogelijk soepeler kunnen laten verlopen. Je zou deze vraag ook aan de Belastingdienst kunnen voorleggen.

Overigens ben ik van mening dat dit op de weg van de Belastingdienst ligt, maar goed als de ambtenaar dat niet oppakt en maar vragen blijft stellen dan is dit een mogelijkheid om enigszins grip te krijgen.

Heb je vragen over de inlichtingen- of onderzoeksfase neem dan gerust contact met mij op. Ik ben te bereiken via info@taxstudio.nl of 020 244 16 22.

 

 

 

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen