Volgens de wettelijke bepaling dient uit de administratie ten alle tijden de rechten en de verplichtingen duidelijk te blijken. Wat betekent dat?
Geen definitie
De wet zegt niet hoe een administratie eruit moet zien. Dat is ook moeilijk omdat dit afhankelijk is van de aard en de omvang van de onderneming. De administratie van een multinational ziet er anders uit dan die van de bakker op de hoek. Wel zijn er uitgangspunten te formuleren.
Geautomatiseerde boekhouding
Zorg voor een geautomatiseerde boekhouding. Met een geautomatiseerde boekhouding komen verschillen eerder naar voren en kunt u sneller bijsturen. Er zijn diverse softwarepakketten op de markt, waarin de administratie kan worden bijgehouden. Vergelijk de pakketten en kijk welk het beste bij uw onderneming past of laat u adviseren door je boekhouder.
Zakelijke bankrekening
Houdt zakelijke en privé-transacties gescheiden. Onderneemt u via een besloten vennootschap (BV) dan heb u sowieso een bankrekening op naam van de vennootschap nodig. De BV is immers een afzonderlijke entiteit.
Onderneemt u via een eenmanszaak? Open dan een afzonderlijke bankrekening op naam van de eenmanszaak. U kunt dan maandelijks een bedrag overmaken naar uw privé rekening voor de kosten van levensonderhoud.
Reserveer voor belastingen
Reserveer bedragen voor de te betalen belastingen, zoals de omzetbelasting of inkomstenbelasting. Er zijn ondernemers die het prettig en overzichtelijk vinden om hiervoor een afzonderlijke rekening te openen. Kijk en doe wat bij u past en wat u overzichtelijk vindt.
Bewaar de administratie
Bewaar alles wat er is, zoals de in- en verkoopfacturen, overeenkomsten, offertes en andere documenten. Op welke wijze u de administratie bewaart, staat u vrij als alles maar raadpleegbaar blijft.
Wilt u meer weten over de administratie en waar deze aan moet voldoen? Neem dan gerust contact op via info@taxstudio.nl of via 020 2441622